vrijdag 15 juli 2016

Aton'&Armide: wooden jubilee

© Virginie Schreyen

Aton'&Armide has been around for 5 years now: a wooden jubilee asks for our wooden instruments in a superb wooden hall!

What started as a duo focussing on contemporary music soon grew into a collective. After many creations, collaborations and musical theatre we joined forces again as a duo for our first CD-recording (Antarctica/Penguin).
During the last 3 days we've recorded Jean-Luc Fafchamps' 'Trois chants pour mieux voir' for cello and prepared piano, and Daan Janssens' '(...nada)' for cello, piano and electronics in the simply incredible Studio 1 at Flagey, Brussels.
In August we'll be heading for Brive-la-Gaillarde (F) to record Claude Debussy's 'Sonate pour violoncelle' with a gut-stringed cello, on the maestro's very own Blüthner.

"I love music passionately. And because I love it I try to free it from barren traditions that stifle it." (C. Debussy)


maandag 11 juli 2016

Nadar Ensemble 10th anniversary vinyl released with 8 exclusive electronic tracks (limited ed.)




The Nadar Ensemble celebrates its 10th anniversary in 2016! Since its very first concert 10 years ago, Nadar Ensemble has developed and cherished strong, long-term relationships with selected composers throughout a series of commissions and performances.

To celebrate the ensemble’s 10th anniversary, several of them have composed, edited and mastered these ”birthday songs” found exclusively on this record.

They are tokens of invaluable artistic and personal collaborations and friendships, consolidating a shared past while at the same time firmly pointing towards an exciting future. We are very happy and proud to share these little, unique treasures with you. New work by Beil, Gorlinsky, Kreidler, Maierhof, Prins, Sánchez-Chiong/JSX,Schubert, Schüttler. The gorgeous artwork and design is done by visual artist Joachim Devillé.

Go to the support page to support Nadar and buy the vinyl for 20 euro or more (shipping excl.).


vrijdag 17 juni 2016

NADAR: Piano Hero #2 (new 2016 version) (Stefan Prins, 2011, rev. 2013/2016)


Elisa Medinilla (Nadar Ensemble) performs the new 2016 version of 'Piano Hero #2' for midi-keyboard, piano, live-video and live-electronics; live-recorded at Musikhochschule Stuttgart during the "Wirklichkeiten Conference". Electronics & sound: Wannes Gonnissen. [Inside piano on videos played by Frederik Croene, Videos recorded by Kobe Wens ]

zaterdag 21 mei 2016

Zwerm - Electric Consort: Quatre garçons amoureux de la Renaissance


Retour au Théâtre de Cornouaille après le concert, très classique, de François-Frédéric Guy. Les musiciens du groupe Electric Consort Zwerm s'apprêtent à remonter en ces temps où la Renaissance anglaise donnait à la musique un ton complètement nouveau. Les quatre guitaristes, installés à l'atelier, revisitent ces musiques signées William Byrd, John Taverner, Thomas Tallis... Au début, l'auditeur, plus habitué aux sonorités des instruments anciens, s'étonne. Il ne faut, cependant, pas longtemps avant de retrouver l'atmosphère si particulière de ces pièces souvent teintées de douces nostalgies auxquelles les musiciens restituent toute leur élégance. 

Un côté planant
Parfois, la musique, au ton expérimental, a un petit côté planant. Un frottement de cordes, un pincement, un « accident » volontaire, constituent des ornements et la pédale, quelque part, joue le rôle de la basse continue.
À un moment donné, les musiciens, délaissant leur guitare, se réunissent autour d'une table basse sur laquelle sont posés bon nombre d'appareils et des partitions. Des petites boîtes de couleurs, s'échappent des sons qui semblent sortis d'un orgue baroque. C'est tout à fait charmant. Non seulement la musique est belle, mais en plus on entend clairement le claquement des registres de l'instrument. Pour un peu, on se croirait dans l'ombre d'une chapelle ancienne où chante un Dallam plus vrai que nature. Puis, reprenant leur guitare, les musiciens empruntent un autre chemin, plus solide, plus exubérant. Là encore, il suffit d'un rien, d'un grattement sur les cordes, d'une inclination d'un instrument pour fabriquer un son nouveau, quelque chose qui donne du corps à la musique.

Un ton nouveau
La danse pointe ici et là. Et puis, par deux fois (In Nomine I et II), la voix d'une comédienne se détache sur celle des instruments. C'est d'une grande émotion. Les musiciens néerlandais ont fait, mercredi soir, la preuve qu'on peut, tout comme le fait, dans son domaine, l'Arpeggiata de Cristina Pluhar, donner un ton nouveau à ces musiques nées il y a longtemps en leur gardant leur saveur originelle.

donderdag 19 mei 2016

Nadar @ Stuttgart - 19/05/2016




“Tomorrow you may bring about the destruction of your world. Tomorrow you may sing in Paradise above the smoking ruins of your world-cities. But tonight I would like to think of one man, a lone individual, a man without name or country, a man whom I respect because he has absolutely nothing in common with you - MYSELF. Tonight I shall meditate upon that which I am.” (Henry Miller)


At the State University of Music and the Performing Arts Stuttgart Nadar will perform Fremdarbeit by Johannes Kreidler and 1984 IT’S OK by Jennifer Walshe during the congress “Wirklichkeiten hören kompnieren interpretieren”