dinsdag 3 november 2015

Recensie Nadar & Tiptoe Company - Transit Festival

Y. Dhooge - www.klassiek-centraal.be

Het Nadar Ensemble sloot de tweede dag af met werken van componisten Alexander Khubeev, Alexander Schubert, Simon Steen-Andersen en Jennifer Walshe. Het ‘theatrale’, als je het zo mag noemen, was niet weg te denken. In Alexander Khubeevs The Ghost of Dystopia is de dirigent aan diverse objecten, die op platen liggen, verbonden. Elke beweging die hij maakt, resulteert in een beweging van de voorwerpen, waarop akoestische sensoren reageren. Op het begin is het onduidelijk waar het werk naartoe gaat, maar de relatie tussen de in bewegingsruimte beperkte dirigent en de rest van het ensemble wordt steeds duidelijker.

De wereldcreatie 1984, It’s OK van de Ierse componiste Jennifer Walshe was haast een klein muziektheaterwerk. In dit werk probeert ze de twee muzikale werelden, die van de klassieke muziek en die van de punk scène, met elkaar te versmelten. Dit resulteerde in een vreemd, maar boeiend schouwspel. Niet zozeer de klinkende muziek, dan wel om het groteske universum waarop Walshe ons een blik gunt, ving vanaf het begin de aandacht.

In het concert van Tiptoe Company op zondag werd vooral de muziek van de Vlaamse componist Tim Mariën in de schijnwerper geplaatst. Vooral zijn Universal Strumming voor 12-snarige gitaar en akoestische basgitaar gaf een interessante luisterervaring. Uitgangspunt is het universeel getokkel dat zo populair was aan het hof van de Engelse koning Karel II, al reikte het uiteindelijke resultaat wel wat verder. Het samenspel tussen Jona Kesteleyn en Pieter Lenaerts was plezierig om te zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten